Siedem nowoczesnych peronów przykrytych dachem, trzy przejścia podziemne wyposażone w windy oraz schody ruchome prowadzące na perony, nowy łącznik między istniejącymi tunelami, system dynamicznej informacji pasażerskiej, a także nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym, tory, rozjazdy i sieć trakcyjna – tak będzie wyglądać zmodernizowana stacja Warszawa Wschodnia. PLK właśnie ogłosiła przetarg na jej przebudowę.
Po Warszawie Zachodniej, położonej po lewej stronie Wisły, nadszedł czas na przebudowę Warszawy Wschodniej. Dziś PKP PLK ogłosiła przetarg na wyłonienie wykonawcy inwestycji, której szacunkowa wartość wynosi około 4 mld złotych. Zdecydowano, że w przetargu nie będą uczestniczyć firmy z państw trzecich. Warszawa Wschodnia to druga pod względem liczby obsługiwanych pociągów stacja kolejowa w stolicy. W ciągu doby przejeżdża przez nią prawie 1000 pociągów: około 280 dalekobieżnych i 670 aglomeracyjnych (stan na 12 sierpnia).
– Dziś przekroczyliśmy próg 20 miliardów złotych w ogłoszonych postępowaniach przetargowych przez Polskie Linie Kolejowe. Przypomnę, że na początku roku szacowaliśmy, iż do końca 2025 r. PLK ogłosi przetargi o łącznej wartości 16 miliardów złotych. Już teraz przekroczyliśmy tę kwotę, dając tym samym impuls rozwojowy firmom wykonawczym i podwykonawcom. Skala zadania na Warszawie Wschodniej jest ogromna i wymaga dokładnych przygotowań ze strony przyszłego wykonawcy. Najważniejsze jest to, że prace będą wykonywane pod ciągłym ruchem pociągów, co jest dodatkowym wyzwaniem zarówno dla ekip realizujących inwestycję jak i kolejarzy czuwających nad przejeżdżającymi pociągami – powiedział Dariusz Klimczak, Minister Infrastruktury.
– Zakładamy, że inwestycja na stacji Warszawa Wschodnia będzie miała podobny charakter jak prace realizowane na stacji Warszawa Zachodnia, jednak z dwukrotnie większym budżetem. Po zakończeniu tego etapu będziemy mogli przystąpić do przebudowy linii średnicowej, przebiegającej przez centrum stolicy. Teraz nadszedł czas, aby urealnić dokumentację projektową i w pełni wykorzystać potencjał, jaki daje nam najważniejsza linia kolejowa w kraju. Tym zajmuje się specjalny zespół złożony ze specjalistów z PLK SA, od przewoźników i z miasta – powiedział Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
– Ogłoszony dziś przetarg na modernizację stacji Warszawa Wschodnia to już trzecie postępowanie, które – zgodnie z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości UE – wyklucza udział firm spoza Unii Europejskiej. To dowód na to, że do tak dużych inwestycji podchodzimy racjonalnie i odpowiedzialnie, chroniąc rynek wewnętrzny. Zdajemy sobie sprawę, jak istotna jest przebudowa Warszawy Wschodniej oraz linii w kierunku Warszawy Zachodniej. Po realizacji tych dwóch projektów, a także rozbudowie linii do Otwocka, stworzymy pierwszą w Polsce około 60 kilometrową trasę kolejową, która w pełni separuje ruch dalekobieżny od podmiejskiego na odcinku od Grodziska Mazowieckiego przez Warszawę aż do Otwocka. To otworzy nowe możliwości dla przewoźników w zakresie oferty przewozowej, a pasażerom zapewni dostęp do kolei bez barier, w standardzie XXI wieku – powiedział Piotr Wyborski, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.
Inwestycja, która rozpocznie się w przyszłym roku, skupi się przede wszystkim na przebudowie siedmiu peronów, które zostaną zadaszone – podobnie jak na Warszawie Zachodniej. Perony będą o ujednoliconej wysokości, co ułatwi wsiadanie do pociągów. Informacje o rozkładzie jazdy będą dostępne dzięki wyświetlaczom i systemowi nagłośnieniowemu. Przebudowane zostaną wszystkie trzy przejścia podziemne. W zachodnim tunelu (tym bliżej Wisły) pojawi się ścieżka rowerowa oraz tradycyjne schody prowadzące na perony 1, 2, 3 i 4. W środkowym przejściu zamontowane zostaną schody ruchome na perony 1, 2, 3, i 4), natomiast na perony podmiejskie prowadzić będą schody tradycyjne. Z kolei w przejściu wschodnim będzie odwrotnie – schody ruchome zapewnią dojście na perony 5, 6 i 7, a tradycyjne na perony 1, 2 3 i 4.
Istniejące przejścia podziemne zostaną połączone nowym tunelem dla pieszych pod peronem 6, co umożliwi wygodniejsze poruszanie się po stacji oraz umożliwi dojście do ulicy Tysiąclecia. Dojście na pociągi ułatwią także windy: 4 będą zamontowane w przejściu środkowym, 7 we wschodnim i 3 na perony 5, 6 i 7 przy nowym łączniku. W ramach zadania przebudowany zostanie także przystanek Warszawa Stadion. Dobudowany zostanie nowy peron, który będzie służył podróżnym do czasu zakończenia wszystkich prac na linii średnicowej.
Powstanie również długo wyczekiwany przez pasażerów łącznik przystanku kolejowego z metrem. Dzięki temu możliwe będą bezpośrednie przesiadki z pociągów do metra, bez konieczności wychodzenia na zewnątrz obiektu. Na wysokości ulicy Chodakowskiej wybudowane zostanie nowe przejście podziemne, które zapewni mieszkańcom ciąg komunikacyjny między Pragą Południe a Pragą Północ. Kolejarzom umożliwi ono dojście do budynków i biur. W ramach zadania pod stacją wybudowana zostanie konstrukcja pod przyszły tunel Tysiąclecia, który będzie realizowany przez miasto.
Przebudowa Warszawy Wschodniej to także duże zmiany w systemie zarządzania ruchem kolejowym. Wybudowana zostanie estakada łącząca stację z linią nr 9. Potężny, 29-przęsłowy (cała estakada ma ponad 1600 m) obiekt będzie dźwigał na sobie dwa tory i umożliwi lepsze połączenia w kierunku Gdańska, Olsztyna i Legionowa. Powstanie również nowa nastawnia wyposażona w komputerowe systemy sterowania. Prace obejmą także wiadukty kolejowe nad ulicami Targową, Siwca i Zamoyskiego. Inwestycja będzie finansowana z programu unijnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę Klimat i Środowisko (FEnIKS). Prace rozpoczną się w przyszłym roku i potrwają do 2029 roku. Po ich zakończeniu PLK przystąpi do realizacji ostatniego etapu przebudowy stołecznej linii średnicowej – modernizacji odcinka od Warszawy Zachodniej do Warszawy Stadion.
Liczby:
- 7 zmodernizowanych peronów na stacji Warszawa Wschodnia
- 2 zmodernizowane perony na przystanku Warszawa Stadion oraz budowa peronu tymczasowego
- 7 przebudowanych wiaduktów kolejowych
- 1 nowa estakada o długości 1600 metrów
- 14 wind na perony na stacji Warszawa Wschodnia
- 2 windy do łącznika metro-Warszawa Stadion i 1 winda na peron tymczasowy
- 7 par (góra i dół) schodów ruchomych na stacji Warszawa Wschodnia
- 1 para schodów do łącznika metro-Warszawa Stadion oraz 1 para schodów na peron tymczasowy
- ponad 46 km przebudowanych torów i 57 km nowej sieci trakcyjnej
- 170 zamontowanych nowych rozjazdów